zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Wat bedoelt u eigenlijk?

Door: Frank van Marwijk
 
Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig. Helaas denken slechte verstaanders ook vaak dat ze het met een half woord wel afkunnen. Zonder eerst goed te luisteren, gaan ze ervan uit dat ze wel weten wat de ander bedoelt. Deze mensen interrumperen anderen voortdurend en reageren vanuit veronderstellingen en verwachtingen. Dit leidt tot onbegrip, geeft veel irritatie en draagt er toe bij dat er onnodig veel strijd en emotionele associaties ontstaan. Door dergelijke miscommunicatie duren vergaderingen en andere bijeenkomsten onnodig lang. Hier vindt u een handleiding voor meer begrip en heldere communicatie. ‘Ik weet dat jij begrijpt
wat je denkt dat ik zei,
maar ik weet niet zeker
of jij beseft dat wat jij hoorde
niet is wat ik bedoelde.’

Anoniem

Snap je wat ik bedoel…?
Onlangs was ik bij een bijeenkomst waar gesproken werd over de onderlinge samenwerking binnen een unit. Hierbij stond de vraag centraal: ‘Zijn wij wel een echt team?’. Dit leidde al tot enige verwarring, want blijkbaar bestonden er verschillende gedachten over het woord team. De meeste aanwezigen beschouwden een ‘team’ als een eenheid van mensen die écht met elkaar samenwerken. Men was van mening dat in dit ‘team’ ieder voor zich werkte. Er werd hierover wat heen en weer gepraat. Hieronder volgt een stukje van de discussie: De manager van de unit nam het woord en zei: ‘Allereerst is het belangrijk te beseffen dat we een slecht jaar achter de rug hebben…’. De manager werd hierop meteen onderbroken door een ander die met emotie in zijn stem zei: ‘Ja, maar dat vind ik op dit moment helemaal niet belangrijk! Dáár wil ik het nu NIET over hebben!’. Een derde persoon liep rood aan en boog over de tafel: ‘Hoe kun je dát nou zeggen! Het is juist zo belangrijk dat we het daar wél over hebben!’. Er werd gebekvecht over wat nu belangrijk was. De tweede persoon richtte zich toen naar de manager en zei: ‘We hebben het nu over samenwerking hoor! Hoe kun jij dan nu beginnen over de jaarcijfers…? Die interesseren me nu echt niet!’. De manager trok verbaasd zijn wenkbrauwen op en legde uit dat hij met ‘slecht jaar’ niet de jaarcijfers bedoelde. Hij wilde verwijzen naar het grote verloop in het personeel, dat grote invloed had gehad op de onderlinge samenwerking. De emoties bedaarden en de discussie kon weer verder.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10